کاربردهای فوم بتن (بتن سبک)

کاربردهای فوم بتن (بتن سبک)

کاربردهای فوم بتن

کاربرد فوم بتن

در حال حاضر بهترین مهندسان و معماران ساختمان دنیا با استفاده از بتن سبک در قسمت‌های مختلف ساختمان با سبک کردن وزن بنا به‌صورت مستقیم (‌به دلیل سبکی وزن  این نوع بتن) و نیز صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌‌صورت غیر‌مستقیم (‌عایق بودن این نوع بتن در مقابل گرما و سرما، موجب کاهش میزان مواد سوختی می‌شود‌) از لحاظ اقتصادی گام‌های بلند و مهمی برداشته‌اند.

بیشترین کاربرد فوم بتن در ساخت بلوک سبک سقفی و دیواری و نیز کفسازی ساختمان و شیب بندی است. درضمن برای پر کردن چاه های فاضلاب و حفره‌های تونل هم می‌توان از این بتن سبک استفاده کرد.

با توجه به ویژگی‌های خاص بتن فوم،‌ کاربردهای مختلف آن بر حسب وزن مخصوص و مقاومت فشاری آن تفکیک می‌شود:

کفسازی طبقات

کفسازی طبقات از مهم‌ترین و وسیع‌ترین کاربردهای فوم بتن است. با جایگزین‌ کردن فوم بتن به جای پوکه ریزی، حدود 300 کیلوگرم در هر متر‌مکعب سبک‌سازی می‌شود و سه‌برابر عایق بندی حرارتی و صوتی در کف طبقات صورت می‌پذیرد. چون فوم بتن وزن سبک و سرعت بالای اجرا دارد، می‌توان کف همۀ طبقات ساختمان را بعد از اتمام کار‌های تأسیساتی با آن پوشاند.

کف سازی طبقات

 

شیب‌بندی پشت بام

‌به دلیل مقاومت زیاد، ‌نفوذناپذیری حرارتی و رطوبتی و نیز سبک بودن فوم بتن، بهترین روش برای شیب بندی پشت بام استفاده از این محصول است. می‌توان بعد از اجرای فوم بتن در پشت‌بام، مستقیم و بی هیچ‌گونه عملیات اضافی روی آن را عایق‌بندی یا ایزوگام کرد.

‌درضمن، اجرای فوم بتن روی سقف‌های شیروانی علاوه بر اینکه می‌تواند کاهش 50 درصدی انتقال حرارت و صوت از طریق  سقف را سبب شود، موجب محکم شدن ورق‌های سقف می‌شود و از لرزش‌های اضافی آنها جلوگیری می‌کند. بتنی که علاوه بر کاهش بار مردۀ ساختمان، نیروی وارد به سازه بر اثر شتاب زلزله را کاهش می‌‌دهد و در صورت تخریب، وزن آوار آن نیز کم می‌شود.

شیب بندی پشت بام

بلوک‌های سبک غیر‌باربر

از کاربردهای دیگر فوم بتن، ‌تولید بلوک‌های سبک توپر مانند NAAC، AAC و CLC است. با تولید بلوک های فوم بتن به ابعاد  دلخواه (که به‌وسیلۀ قالب‌های مخصوص، امکان‌پذیر می‌شود) می‌توان همۀ کار دیوار چینی قسمت‌های جداکنندۀ ساختمان را با استفاده از ملات یا چسب بتن انجام داد.‌

‌با کاربرد این نوع بلوک های بتن سبک، ‌از سنگین شدن ساختمان جلوگیری می‌شود، کارهای حمل و نصب، بسیار سریع پیش می‌رود و دستمزد کمتری صرف می‌شود. تولید بلوک‌های سبک، در محل پروژه، به‌طور قابل توجهی از هزینه‌های بارگیری و حمل بلوک و حذف ضایعات مربوط به حمل و نقل می‌کاهد. با این روش، می‌شود پس از اجرای دیوار، ‌مستقیم روی آن را گچ کرد. این بلوک‌ها وزن مخصوصی بین 650 تا ۱۱۰۰ کیلو گرم در مترمکعب دارند.

بلوک فوم بتن


مطالب مرتبط:


23 نظر

  1. هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...

    نوشتن دیدگاه

بالا